‘New York Times’ Shills for ‘Largely Peaceful’ Gazan Rioters and Arsonists

By Andrea Levin

JNS

July 26, 2018

A shill is the surreptitious partner of a huckster salesman, revving up an audience to believe a sales pitch and buy a product.

Looking back at months of rioting and arson along the Gaza border with Israel—and the distorted rendition of reality by The New York Times of those events—it’s undeniable that the publication has promoted Hamas propaganda, relaying to its millions of readers what the terrorist group wanted them to believe and omitting what Hamas preferred concealed. The product sold? Israel as aggressor, Palestinians as victims.

As of this writing, there’s been, for instance, no human-interest story devoted to what Israelis are suffering as they witness thousands of acres of farms and nature preserves, and extensive wildlife, destroyed in nearly continuous fires set by flaming kites and airborne fire bombs from Gaza.

When Times Bureau Chief David Halbfinger covered the arson story on July 10, he termed the Hamas campaign “ingenious” and the impact for Israel “exasperating.” (In fact, for Israelis, the impact of the destruction can be frightening and devastating.) But the focus was overwhelmingly on criticism of Israel’s countermeasures against Gazans.

As throughout the coverage, the tilt was the same; Hamas violence was discounted, and Israel’s defensive action to stop the aggression was heavily faulted.

What Hamas wanted from the outset when it launched its “Great March of Return” campaign four months ago was stepped-up world pressure on Israel, fueled by stories and images of its people, especially civilians, “protesting” at the border fence, and enduring injury and death at the hands of Israeli soldiers.

What Hamas would not have liked in the news for all to see were the violent methods used by many Gazans and the violent, anti-Semitic railing of its leaders, scholars and imams fanning the riots.

The Times obliged on all counts. There was no mention by its reporters of Hamas’s bigoted exhortations attacking Israel and Jews, and minimal attention was paid to the rioters’ violence. Instead, for weeks the Times’ story line showcased strikingly romanticized Palestinian “protesters” slinging rocks at an army massed against them. The Times refused to term those hurling firebombs and flaming tires, planting IEDS and firing guns, and trying to tear down the border fence with hatchets and knives as “rioters.”

Times correspondent Declan Walsh, for instance, was on the scene inside Gaza during the height of the riots in mid-May, filing stories almost entirely through Palestinian eyes, seeming emotionally swept up himself in the story. This was conveyed in his print reports and in a May 17 Times podcast interview about the death of Layla al-Ghandour, an 8-month-old baby initially reported to have been killed by tear-gas inhalation. Multiple stories offered personalized accounts of the child’s death, and its impact on the family and the wider world. A dramatic color photo cast the swaddled child and mother as Madonna-and-child-like figures, while grim funeral images revealed the tiny corpse.

The Times wrote: “Her story became a rallying cry for those denouncing Israel’s crackdown on Palestinian protesters.”

Of course, the Times itself helped make it a “rallying cry!” While acting as if it were a bystander in its commentary on the phenomenon of a child’s story sweeping the globe, in reality, it was a propellant for that “story.”

In the Times podcast, Walsh speaks repeatedly and tenderly of “baby Layla” and of his visits with her family, and he traces her movements the day she died. He describes the explosion of social-media sympathy and support for her, saying she was seen by Palestinians as a symbol of Israeli “brutality,” and even more as a sign of the “desperation” of Palestinians who at “great personal risk” go up to the fence just to make a point.

He terms the “protests” a “cry for attention,” as though the rioters were clamoring children.

When it is subsequently revealed that Layla did not die from Israeli tear gas, Walsh reports that Israelis “seized on” information from a doctor in Gaza who said Layla had a pre-existing condition that took her life. “Seized on” is a notable choice of words, reflecting the caustic treatment of Israel. Seemingly, Walsh found objectionable or opportunistic Israel’s moving quickly to refute a blood libel against the Jewish state.

Walsh claims that both sides used the story “for their own purposes.” This casting of news coverage as competing narratives—not actual events and facts to be relayed as such—dominates much of the Times coverage of Israel. It’s a journalistic dodge—a pusillanimous refusal to state the facts, many of which reflect badly on the Palestinian side.

It is a fact that Hamas concocted the baby story—a gruesome falsehood to whip up hatred and violence against Israelis, and Israel sought to neutralize it with the truth. That is, the aim of one party was to incite hatred by whatever means and the other to fend off the virulent propaganda. Walsh’s false equation seeks to gloss over the full, unpleasant facts about Hamas’s unique responsibility and callous exploitation of a baby.

A further, major development in the story went entirely unmentioned by the Times. It was reported in other media that an uncle of the child claimed that Hamas paid the family thousands of dollars to invent the story about Layla dying of tear-gas inhalation at the hands of the Israelis. Covering this twist in the saga would have, of course, substantially added to public understanding of Israel’s conduct and that of its adversary.

During these weeks, hundreds of Israelis living with their families in communities close to the border knew that many rioters had maps intended to guide potential terrorists who breached the fence directly to Jewish homes and kindergartens. They could hear and see the daily rioting of those seeking to invade their neighborhoods, they could smell the smoke of burning tires, and they watched thousands of acres of their farmland and nature preserves destroyed by arsonist kites and exploding balloons from Gaza. Their personal stories were invisible to readers.

The role of a shill is also to conceal any nefarious intent by the huckster, to protect the sheen of the product. Consistent with this, the Times’ highly selective attention to the facts of the Gaza story served to conceal Hamas’s own double message. While the terror group sought to gain advantage in the global court of public opinion on the one hand, it also sought to assure its own domestic audience that its warriors were continuing the long fight to annihilate Israel. Thus, Hamas leader Salah al-Bardawil went on camera on May 16 to counter potentially damaging claims that Hamas was exploiting women and children, and to note that 80 percent of those killed were affiliated with Hamas or other fighting groups. The Times never reported this key information that those killed were, despite the paper’s own dramatic focus on two young females and its constant reference to “protesters,” overwhelmingly male combatants.

Hamas incited its people in anti-Semitic mass rallies to storm the borders, threatening Jews with the return of Muhammad’s armies, and calling for “death to Israel” and the supplanting of Israel “from the river to the sea” (MEMRI, May 15). But Times’ reporters ignored it all. And Hamas leaders understood that they could broadcast their message to large audiences in full view of the media with little, if any, risk it would reach Times’ readers.

For instance, correspondent Declan Walsh reported in the May 17 Times podcast, referencing an appearance by Hamas leader Ismail Haniyeh near the border fence, that crowds were chanting: “No more peaceful protests. We want rocket-firing.” In fact, the language of the screaming crowd heard in the background was much more violent, and included the familiar threat that Mohammad’s armies are coming and “Death to Israel.”

Walsh observed that “we’ve had these protests that have been largely peaceful along the border fence that have brought an immense amount of sympathy to the people of Gaza, and I suppose have been a sort of public relations boon for Hamas.”

Indeed, those “protests” surely have been a PR boon for the Palestinians. And the Times has been the abettor, denying readers the full reality, and encouraging more exploitation and deception from Hamas in the next round.